top of page

NWOBHM

בשנת 1977 בהשפעת הפאנק הבריטי של ה־Sex Pistols וה־ Buzzcocks להקות הגל הראשון של ההבֿי מטאל משנות השבעים המוקדמות כמו Led Zeppelin נחשבו למיושנות והקהל הצעיר לא נמשך לכיוון מה שקראו אז כהבֿי מטאל. להקות חדשות החלו לאמץ מאפיינים של הפאנק כמו המהירות ומצד שני Edie Van Halen ו־Randy Rhoads אימצו השפעות של מוזיקה קלאסית ואת הפֿאז ומגברי המנורות המיושנים החליף סאונד דיגיטאלי חדש ועוצמתי של מטאל דיסטורשן. הגל החדש { למרות שבעצם היה ההתחלה של כל מה שקיים במטאל, כמעט, עדיין נהוג לקרוא לו כך גם בימינו.} של ההבֿי מטאל הבריטי (= New Wave Of British Heavy Metal) או כפי שנהוג לכנותו בקיצור NWOBHM התרחש בין השנים 1977 ל־1984 וכלל כמה מאות להקות אשר רובן לא שרדו לאחר תקופה זו או שינו את סגנונן והיה פופולארי גם
בארה״ב בתחילת שנות השמונים.
הלהקות הידועות ביותר בסצנה הן
Judas Priest (בתחילת ה־80׳S), Motörhead (שניגנה מוזיקה המושפעת מפאנק וקרובה לו באופן קיצוני ולכן יוצאת דופן מבחינה מוזיקלית בסצנה) ולהקת הבת שלהם Schol Girls ו־Iron Maiden
(בתחילת דרכה) שהושפעו מלהקות בריטיות ותיקות מה־70׳S כמו החומרים המוקדמים של Judas Priest (שאף השתייכה זמן מה לסצנה כפי שהוזכר), UFO, ו־Deep Puple
. Diamond Head גם היא ואפילו Def Leppard בתחילת דרכה היו להקות חשובות בסצנה שהשפיע רבות על ההֵיד מטאל (במיוחד Mötlye Crüe ו־Poison), אשר Def Leppard אף השתייכה אליו במשך ה־80׳S והלאה, ועל הספיד והת׳רש אשר רוב המטאל הקיצוני התפתח ממנו. תת־סגנון זה, ה־NWOBHM, הוא ההתחלה של מה שנקרא היום הבֿי מטאל.

להקות בולטות נוספות


Saxon, Samson, Raven ו־W.A.S.P.; גם Venom נחשבה בזמנו לחלק מהסצנה אם כי בעצם נטעה את יסודות הת׳רש באלבומה הראשון ויסדה את הגל הראשון של הבלק באלבומה השני Black Metal והיוותה השפעה אדירה על ז׳אנר הבלק מטאל הקרוי על־שם אלבום זה.

התלבושות והתסרוקות, ההופעה, האמנות והתדמית


האמנות שסביב הגל החדש של ההבֿי מטאל והתדמית שנוצרה סביבו השפיעו על כל המטאל אחריו. אך ראשית לשינוי בתלבושות, שהשפיעו על המטאל מסוף שנות השבעים ואילך, בייחוד בשנות השמונים והתשעים; למרות שהשיער הארוך המשיך לשלוט, בייחוד עם פוני, את מכנסי הסאן־טרופז הצמודות אך מתרחבות למטה החליפו מכנסי ג׳ינס סטרץ׳ (פעמים רבות קרועות), עור, וניל ודמוי־עור צמודות, בגיזרת סקיני (וגם ג׳ינס רגילות (לרוב קרועות) או איזי־פֿיט או פשוט ישרה (במה שנקרא אז מכנסי צינור) הקצת יותר שמרניות; מעיל האופנוענים השחור הקלאסי מעור השלים את חליפת העור; הספאייק בנדז (= חגורות הניטים) תפסו מקום בהופעה החדשה והצבע השחור הפך דומיננטי בתלבושת במקום הצבעוניות העזה והססגונית הפסיכדלית של סוף שנות השישים ושנות השבעים המוקדמות, ולא רק בטישרטים השחורות.
אך העיקר הוא האמנות הפלאסטית והמוצרים הנלווים וכמובן התדמית שהקרינו.
השימוש של
Motörhead בדמות הנלוות ללוגו שלהם War Pig והמועצם ממנו של Iron Maiden ב־Eddie, דמות שיצרה הזדהות עם הלהקה במוצרים נלווים (= מרצ׳נדאייז) כמו חולצות ופוסטרים, גם כאשר לא מכרה תקליטים; דמות שהופיע על הבמה לצידם בהופעות; הם דוגמא לשימוש במוטיבים של שלדים, גולגלות, גוויות ודברים מתים אחרים, שדים, מפלצות וזוועות אחרות, מסרטי איימה בעיקר, שתרמו לתדמית ה”מרושעת“ של המטאל ותדמית הילד הרע של המטאליסטים מאז ועד עולם.

bottom of page