Proto Doom
Black Sabbath נחשבת ללהקת המטאל האמיתית הראשונה. סגנונם בעל הצליל האיטי, המאיים והאפל של Black Sabbath מהווה תת־סגנון בפני עצמו בגל הראשון של ההבֿי מטאל, ומקור ישיר לז'אנר הדוּם ותת־ז'אנר הסלאדג', כן הוא מהווה השפעה על התפתחות הגראנג' ועל הסאונד שלו.
השיר Hand of doom של Black Sabbath מהווה את המקור לשם הז'אנר דום ואלבומיה הראשונים של הלהקה עם הסולן Ozzy Osbourne מהווים את ההשראה לז'אנר שהתפתח בשנות השמונים.
Terence ‘Geezer’ Butler בסיסט הלהקה, שכתב את רוב מילות השירים, הושפע מספרות הכישוף האפל של דניס ו'יטלי; Tony Lommi גיטריסט הלהקה הנמיך את כיוון מיתרי גיטרת הגיבסון שלו מ־ E (= מי) ל־ C# (= דו דיאז) הנמוך, מכיוון וקצות האמה והקמיצה שלו ביד ימין נקטעו בתאונת עבודה במפעל מתכת והוא ניסה שהמיתרים הרפויים יחסית יכאיבו להן פחות, Geezer’ Butler‘ הנמיך את מיתרי הבס בהתאם, דבר שייצר את הצליל הנמוך והכבד של הלהקה, שלעתיד
יהפוך לסטנדרד אצל להקות מטאל רבות.
צלילה המיוחד של הלהקה ממיזוג השפעות מגוונות: טוני איומי הגיטריסט הושפע רבות מנגינתו של האנק מארווין אצל קליף ריצ'רד והצלליות ומג'אז, במיוחד מהגיטריסט ג'אנגו ראיינדהארט; Bill Ward (המתופף) העריך מוזיקת ג'אז גם כן, ובמיוחד את המתופף באדי ריץ'.
Robert Plant הזמר של Led Zeppelin וכותב חלק נכבד משיריה התעניין בתורת הנסתר ובכתביו של אליסטר קְרַאוּלִי, גם להקת THE DOORS הלכה עם הרוק הפסיכדלי שלה בשילוב עם השפעות בלוזיות לכיוון אפל בין השנים 1967ל־ 1970, מלבד תמלילי השירים, כמו Rolling Stones, שניהן יחדיו יצרו סַאוּנד אפל וקודר המבוסס על גיטרות צורמניות וחורקניות, קר חד ואפל שהשפיע יותר מאוחר בשנים 1976‾1977 על סאונד רוק ה פרוורים של Siouxsie and the Banshees ומשם עבר לרוק הגותי, שהקצין אותו, החל מסוף שנות השבעים ובשנות השמונים; אותו סאונד שהתבטא בדיסטורשנים מטאליים, אצל Black Sabbath בעיקר השפיע על הדום באמצע שנות השמונים באותה הדרך.