כתיבת מטאל: מרעיון לשיר
מוזיקה עממית מתועדת בעל־פה;
מוזיקה קלאסית מתועדת בכתב על גליונות תווים למשל;
מוזיקה פופולארית מתועדת על־ידי הקלטה כך שכל ביצוע (מוקלט) הוא יצירה בפני עצמה. אפשר כמובן לכתוב תווים או ללמד בעל־פה את המוזיקה הזו, אבל התיעוד נעשה על־ידי ההקלטה.
המטאל הנו מוזיקה מסוג זה.
מרעיון למילים ולחן
השיר מתפתח מהמילים שמולחנות או המנגינה שמתומללת. שתי גישות שונות. בשתי הגישות מתחיל מרעיון שמתפתח. עובדים על כתיבת המילים והלחן והשילוב ביניהם, עד שיוצא שיר.
כזמר שכותב את השירים אני עובד על שני האספקטים- מילים ולחן. הבנייה של מלודיה וקצב ומשקל, מצריכה להתאים את המילים להם.
הלחן בנוי מתפקיד (מלודי) מוביל. קול או כלי. למה ה – מלודי – בסוגריים? כי לפעמים התפקיד המוביל הוא התופים, כך שלא ניתן להפיק ממנו לאיין מלודי. יש למצוא את ההרמוניה לקו (המלודי) המוביל. לרוב באמצעות גיטרה או שתיים או באמצעות קלידים לפעמים.
לעיתים יש רעיון לריף גיטרה, באס או אחר ומוצאים אותו ישר בלי לבנות מהלך אקורדים לפניו (מהלך הרמוני) אלא תפקיד מלודי נוסף. זה כבר מוביל אותנו לשלב הבא.
עיבוד (כולל תזמור)
לאחר שהלחן נכתב כאן אחד מחברי הלהקה, לעיתים כותב הטקסט ו/או המלחין בעצמו, או מפיק חיצוני עובד על כתיבת תפקידים לכלים השונים ולקולות הרקע. סידור המבנה. מעברים וסולואים.
לעיתים המעבד כותב תפקידים לתזמורת שלמה, שאז העיבוד נקרא – תזמור. לעיתים גם נכתבים מספר תפקידים קוליים, עד כתיבה למקהלה. לרוב כשמדובר בסגנונות סימפוניים או תזמורתיים.
סקיצה לנגנים
בשלב זה מקובל להקליט סקיצה, לא בעלת סאונד סופי, לא בעלת תפקידים מדויקים וסגורים, אך של התפקידים כולם יחדיו וכל תפקיד לחוד. כיום אפשר להקליט סקיצה כזאת באמצעים דיגיטאליים פשוטים.
פרשנות אישית של הנגנים וכתיבת
תפקידים באופן סופי
כל אחד מהנגנים וכולם יחדיו, מרגע שקיבלו את הסקיצה, נותן את פרשנותו האישית והגימור שלו לתפקיד. לעיתים על הנגן להתאים את התפקיד לנגינה בכלי. לעיתים הוא מוסיף או גורע, או משנה, תו או כמה תווים, ועובד על שיפור התפקיד.
עבודה על הגשה של הזמר
טכניקה היא דרך להעביר רגש או מסר. כזמר, מעבר לידיעת המילים והמלודיה אני עובד על איך אני מביע רגשות ורעיונות באמצעות הקול כך שאעביר לקהל את הסיפור אותו מספר השיר באמצעות מילים ומנגינה דרך הקול שלי. וכמובן היחס ביני למיקרופון שמעביר את הקול שלי.
תמונה חופשית משיתוף קבצים מאתר Pixabay.
עבודת אולפן
הקלטת גאייד
הגאייד הוא בעצם הקלטה לפיה מתזמנים את הקלטת הכלים. ישנן שני דרכים עיקריות להקליט את הגאייד. האחת- לייב עם הלהקה. השנייה- סקיצה ממוחשבת. נתמקד בראשונה.
הלהקה עושה חזרה בהרכב מלא על הגרסה הסופית של השיר או כמה שירים. החזרה מוקלטת. ההקלטה הכי טובה משמשת כגאייד לשיר.
הקלטה סופית והפקה
כל כלי או קול מוקלט בערוץ נפרד לפי הגאייד. את ערוץ הגאייד מוחקים מההקלטה הסופית. כל נגן/ית או זמר/ת מקליט/ה לחוד באולפן. המפיק אחראי על סאונד הלהקה ובשלב זה, בהתערבות לפני סופית, הוא מנחה את חברי הלהקה כיצד לשיר ולנגן ואת הטכנאי/ת מה לתקן בהקלטה. כל תפקיד מוקלט בערוץ נפרד. כל תפקיד מוקלט מספר פעמים.
מיקסינג
בשלב זה נערכת הקלטת השיר ע"י טכנאי/ת או המפיק/ה. נבחרות הקלטות התפקידים הכי טובות, נעשית בין הערוצים התאמה, כל ערוץ מטופל, מוחלש או מחוזק, מוספים אפקטים לכל ערוץ. עד שיוצאת הגרסה הסופית של השיר היא הקלטת המאסטר.
מאסטרינג
שלב זה נעשה ע"י המפיק/ה או טכנאי/ת מיוחד/ת. השירים בדיסק מסודרים, הרווח ביניהם מותאם. נעשית התאמה מבחינת העוצמה והסאונד בין השירים. הפעם העבודה היא על כל השיר ולא על כל ערוץ בנפרד.
הדיסק יוצא
נותרו רק:
גרפיקה, עיצוב והדפסה.